Gamink.lt

Pieną gerti gali visi

  • „Teko girdėti, kad suaugusiems žmonėms pieno gerti nereikėtų – saldus pienas skirtas tik mažiems vaikams, o vyresniems reikėtų vartoti rauginto pieno produktus. Ar tai tiesa?“ – klausia dvi jaunos mamos Loreta ir Ramunė, gyvenančios Panevėžio rajone.

    Atsako gydytoja dietologė, medicinos mokslų daktarė Laisvūnė Petkevičienė.

    Piene esančios maistingosios medžiagos yra reikalingos ir suaugusiesiems, ir vaikučiams. Stiklinė pieno mums užtikrina iki 30 proc. būtinos kalcio paros normos, todėl tiek vaikams, tiek suaugusiems žmonėms, jei toleruoja, rekomenduojama gerti pieną. Piene yra fosforo, kuris labai svarbus medžiagų apykaitai. Fosforo yra visose organizmo ląstelėse, jis dalyvauja susidarant kauliniams audiniams. Stiklinė pieno mums užtikrina iki 20 proc. būtinos paros fosforo dozės. Piene yra ir magnio, kuris dalyvauja baltymų sintezėje organizme bei riebalų ir angliavandenių apykaitoje.

    Išgėrę stiklinę pieno, mes galime gauti iki 8 proc. rekomenduojamo magnio dienos kiekio. Pienas – tai puikus, nepakeičiamas maisto produktas, juk visi mažyliai sparčiai auga maitindamiesi vien pienu. Piene daug lengvai pasisavinamų maisto medžiagų – riebalų, baltymų, angliavandenių, mineralinių medžiagų bei vitaminų, reikalingų žmogaus organizmo ląstelėms atsinaujinti ir gauti energijos. Pieno baltymai pasisavinami daug lengviau nei mėsos. Maitinantis vegetariškai, pienas ir jo produktai aprūpina organizmą reikiamu baltymų kiekiu. Tačiau kai kuriems saldus pienas netinka? Tiksliau, pieno cukrus ir laktozė, kuri šiaip turėtų būti greitai ir gerai pasisavinama. Yra nemažai žmonių, kurių organizme trūksta fermento laktazės, skaldančio laktozę, arba šis fermentas nepakankamai veiklus. Žmogus jaučia pilvo pūtimą, gurgėjimą žarnose, skausmą, pradeda viduriuoti. Kai kurie asmenys toleruoja tik pieno produktus, bet ne pieną. Jiems tinka vartoti varškę, įvairius sūrius, kefyrą, rūgpienį, pasukas, jogurtus, grietinę. Net ir tiems, kurie gerai toleruoja pieną, jį gerti geriau tarp valgymų arba 1–1,5 val. po valgio, tada pienas pasisavinamas geriau. Ar apdorotame piene dar lieka bent šiek tiek vitaminų? Daugelis vitaminų išlieka ir termiškai apdorojus pieną, nes jie yra atsparūs trumpam aukštos temperatūros poveikiui. Daugiausia vitaminų prarandama dėl šviesos, oro, taip pat dėl ganėtinai ilgo veikimo aukšta temperatūra.

    Pienas turi būti pasterizuotas, termiškai apdorotas ultraaukštoje temperatūroje (UAT) arba sterilizuotas. Jau keletą dešimtmečių ultraaukšta temperatūra apdorotas pienas yra populiarus visame pasaulyje dėl labai svarbaus privalumo – laikomas neatidarytoje pakuotėje kambario temperatūroje jis nesurūgęs išlieka iki keleto mėnesių. UAT pienas yra veikiamas aukšta temperatūra labai trumpai, tik 3–5 sekundes, paskui beorėje aplinkoje supilamas į daugiasluoksnę pakuotę. Dėl šios technologijos žūsta pavojingi mikroorganizmai (juk pienas – puiki terpė jiems veistis), o poveikis pieno maistinėms medžiagoms yra minimalus. Todėl UAT pienas – patogus vartoti ir naudingas organizmui. Tačiau atidarius UAT pieno pakelį patartina suvartoti greitai.

Į viršųValstietis.lt

Palikti komentarą